5 tipů, jak zvládnout přechod

Období klimaktéria zvládá každá žena jinak. Stejně tak, jako se liší věk, kdy přechod ženu postihne, liší se i intenzita a podoba jeho příznaků. Hormonální změny mohou probíhat u žen od 45 let. Hlavním příznakem je především nepravidelný menstruační cyklus, změny psychiky a návaly horka a pocení. Samotné období klimaktéria může trvat pár měsíců, ale i pár let, kdy během něj dojde k menopauze – úplnému zastavení menstruačního cyklu. U některých žen dochází k menopauze náhle, u jiných po menstruačních nepravidelnostech. Konec přechodu podle odborníků nastává do jednoho i více let po menopauze, kdy se hormonální situace stabilizuje. Normální věkové rozmezí pro menopauzu je 45-55 let. 

Vedle hlavních příznaků musí ženy čelit i mnohým nepříjemnostem, které s hormonálními změnami souvisejí, odborně jsou tyto příznaky označovány jako klimakterický syndrom. Nejčastěji se ženy setkávají s návaly horka a pocení, únavou, závratěmi, brněním v různých částech těla i změnami psychiky. Jsou však způsoby, kterými se dají tyto nepříjemnosti odstranit, nebo zmírnit. Víte, které to jsou?

  • Test menopauzy

Může se stát, že s nepravidelnou menstruací máme dlouhodobý problém i bez zavinění hormonálního přechodu. Na otázku, zda jde o předzvěst menopauzy, vám odpoví jednoduchý test, podobný klasickému těhotenskému, který zakoupíte v lékárně nebo přes internet. Podle výsledku můžete s jistotou určit, zda je třeba podniknout další kroky ke zmírnění projevů klimakteria, nebo jde o potíže spojené například se špatnou životosprávou nebo stresem.

  • Sex

Není nad to spojit příjemné s užitečným. Klimaktérium s sebou nese možná pár nepříjemností, ale rozhodně není třeba odepírat si aktivity, které mohou tyto problémy potlačit, nebo dokonce odstranit.  Sexuální aktivita nejen, že utuží vaše partnerské vztahy, ale zároveň podpoří vaše fyzické i psychické zdraví. Právě nedostatek sexu může být kritickým faktorem při změně vnímání sama sebe. Přechod přináší riziko horšího sebehodnocení související jak s ukončením reprodukční fáze života, tak se změnami váhy. Čím častěji si budete toto potěšení dopřávat, tím déle si udržíte dobrou fyzickou kondici a tím více budete mít své tělo radši.

  • Bílkoviny

Bílkoviny, resp. aminokyseliny, jsou stavebním kamenem svalové hmoty. Tu je třeba si stále udržovat a „živit“, proto se ve své stravě zaměřte na kvalitní bílkovinné zdroje, nejlépe v kvalitě bio nebo od drobných farmářů. Vymazlete svůj jídelníček například farmářským pečeným kuřetem se sezónní zeleninou, steakem z hovězího pasoucího se na českých loukách, vejci a mléčnými produkty z farmářských trhů. Zpestřete svůj talíř rozličnými druhy zeleniny a luštěnin. Nezapomínejte na ořechy, které jsou ve zdravém jídelníčku díky zdravým tukům a vláknině nezbytné. Protahujte své svalstvo několikrát týdně během dlouhých procházek na čerstvém vzduchu, navštivte bazén, lekci pilates nebo jógy, která navíc zharmonizuje vaší psychiku.

  • Relax

Semínko fyzických zdravotních obtíží se mnohdy rodí v hlavě. Stačí projev jednoho příznaku a v tu ránu sklouzneme k negativním propadům mysli, které roztočí syndrom přechodu na plné obrátky. Snažte se pozitivně naladit a brát toto období jen jako dochvilný pocit nerovnováhy, kterou můžete ovlivnit zdravější životosprávou. S tou souvisí i odpočinek. Naučte se prodýchat napětí na čerstvém vzduchu. Je vědecky prokázáno, že zelená barva uklidňuje. V přírodě se příjemně naladíte a dopřejete si i nezbytný pohyb. Najděte mezi éterickými oleji svou oblíbenou a provoňte svůj byt tak, abyste se cítila uvolněně, zajděte na masáž nebo akupunkturu.

  • Pomoc v lékárně

V případě výraznějších projevů klimakteria je někdy lepší sáhnout po účinných pomocnících, kteří nerovnováhu hormonů dokážou zklidnit.  Existuje několik možností, které vám může doktor doporučit. Nejlepší volbou je forma, která neprochází zažívacím traktem, ale aplikuje se na kůži, případně prochází přes sliznici.  V úvahu tak přichází náplasťová, gelová nebo sprejová forma. „Sprej má tu výhodu, že jeho dávku lze přesně odměřit od 1 do 3 střiků, což ostatní lékové formy neumožňují, rychle zasychá, má účinnost i na zpocené kůži i po předchozím ošetření kůže krémem,“ vyjmenovává doc. MUDr. Tomáš Fait, Ph.D. možnosti a dodává: „Není žádnou ostudou obrátit se na odborníky v případě, že vaše kvalita života v souvislosti s přechodem klesá. Léčba akutních příznaků klimakteria se někdy neobejde bez léků, ale zvýšení kvality života za to stojí.“

Více informací najdete na www.zenavprechodu.cz.

Foto:pixabay.com

Separator image