Jak skoncovat s věčným trápením se s obezitou?

Obezita z vědeckého pohledu

Příčinou obezity je vždy porušení energetické bilance, při níž je přísun energie vyšší než její výdej. Příjem potravy je za normálních podmínek nastaven centrem hladu a sytosti v hypotalamu. U obézních lidí jsou tato centra abnormálně nastavena, takže dochází ke zvýšenému příjmu potravy a tím ke zvýšené tvorbě tukové tkáně.

Existují v podstatě dvě metabolické varianty – člověk energii spořící (kumulující) a člověk energii vyzařující (emitující). Z pohledu evoluce, kdy člověk statisíce let čelil nedostatku potravy, mají tyto dva druhy své hluboké opodstatnění. Člověk spořící nadbytečnou energii ukládal pro případ čerpání v době nouze a člověk energii vyzařující zahříval své okolí, třeba potomky. Ve srovnání s regulací tvorby tepla má nedostatek pohybu u mnohých obézních nepatrný význam. Obézní člověk musí pěšky ujít 200 km, aby ztratil 1 kg tělesného tuku.

Příčinou mohou být i emoce

Celé téma nadváhy, ukládání tuku a vody v organismu je ale také tématem emocionálních problému. Přejídání může být výsledkem náhradního uspokojení citových potřeb. Mnoho lidí přímo utíká k jídlu, když jim neklape partnerský vztah a trápí se nenaplněnou láskou. Důsledkem je pak nadváha z hromadění tuku, vody, bílkovin a nečistot v organismu, ale třeba také cukrovka – diabetes mellitus či metabolický syndrom. Pokud emoce nepropustíme fyzickou aktivitou, cvičením a dýcháním či odpuštěním a smířením, začnou se v našich tělech hromadit. A kumulativní typ k tomu má ty největší předpoklady.

Lidé s nadváhou nejedí tolik proto, že by se nedokázali ovládnout, ale proto, že se jejich tělo, resp. jejich osobnost tohoto nevhodného jídla energeticky dožaduje. Těžká, moučná, tučná a sladká, těžko stravitelná jídla s množstvím chutí uspokojují citovou oblast mnohem lépe než zdravější a vhodnější zeleninový salát či ovoce.

Čas na změnu a pomoc bylinek

Předtím, než se začnete trápit nadváhou, jděte do sebe a zjistěte, proč chcete hubnout a jestli to tak musí být. Pokud vám nadváha způsobuje zdravotní či jiné problémy, najděte pro sebe vhodnou dietu, třeba nízkosacharidovou proteinovou vedoucí ke ketóze, kdy jsou tělesné tuky redukovány. Po skončení diety nezapomeňte na další harmonickou výživu, protože až tehdy začíná nejdůležitější část redukční kúry.

K získání a udržení vhodné hmotnosti bývá účinné pití čisté neperlivé vody, dostatek minerálů, vitamínů, nenasycených mastných kyselin a proteinů. Tedy konzumace ovoce dopoledne, časná lehká večeře a správné kombinace potravin – dělená strava, hodně salátů, syrová strava, olivový olej, ryby a libové maso.

Osvědčené přírodní prostředky, které pomáhají udržet chuť na sladké pod kontrolou, jsou hořké byliny – pampeliška, hořec, čekanka, řeřicha, skořice, badyán, hřebíček a kardamom, které můžete používat do salátů a k úpravě jídel. Tyto bylinky a koření dodávají minerály, povzbuzují žlučník a trávení, zlehčují a provzdušňují. Chuť na „sladkost života“ lze ovšem utišit také „sladkými“ barvami. Noste pastelové tóny a květinové motivy. Pomoci vám můžou i sladké vůně, jako je růže, vanilka, broskev apod.

Myslete na své klouby

Při nadváze, ale i během samotné redukční kúry je třeba pamatovat také na regeneraci a ochranu pohybového aparátu, který je neustále zatěžován nošenými kilogramy. Výživa kloubů je nezbytná pro zachování zdraví kloubů, pohybového aparátu a pohyblivosti těla až do vysokého věku, neboť je žádoucí zachovat si soběstačnost. Odborné lékařské společnosti proto doporučují užívat komplexní kloubní výživu s kolagenními peptidy, a to ideálně takovou, která je prověřena klinickými studiemi a dlouhodobými zkušenostmi (např. Geladrink). Jak pro redukci nadváhy, tak pro zdraví kloubů je pak důležité izometrické posilování svalů (které vás naučí rehabilitační pracovníci) a sporty jako plavání, jízda na kole nebo krátké vycházky.

Již zmíněná úprava jídelníčku, související se snižováním nadváhy je také velmi prospěšná pro udržení kloubů v kondici. Výživa by měla obsahovat především dostatek vitamínů C, E, D, kolagenních peptidů a aminokyselin stimulujících tvorbu kolagenu, který tvoří 30 % všech tělních bílkovin a je základní stavební látkou mezibuněčné hmoty pojivových tkání tvořících pohybový aparát. Změnou životního stylu tak doslova „zabijete dvě mouchy jednou ranou“!

Foto: pixabay.com

Separator image