S odbornicí o vánoční stravě

Odpovídá MUDr. Zuzana Kala Grofová, lékařka se specializací na klinickou výživu.

  1. Jaké je vaše doporučení na stravování o Vánocích, abychom našemu tělu neuškodili?

Měli bychom se snažit co nejvíce přibližovat normální zdravé stravě. Základním pravidlem vánočního stravování je nepřehánět to s jídlem ani nápoji.

  1. Doporučujete na Vánoce upřednostnit ryby? Záleží na tom, jaký druh si během Štědrého večera připravíme?

Konzumace ryb na Vánoce je u nás daná tradicemi. Některé rodiny upřednostňují kapra, další jiné druhy ryb a někteří ryby nejedí vůbec. Vybrat si k večeři rybu je dobré, ale na konzumaci ryb bychom měli myslet po celý rok. Pokud někdo nejí ryby ani jednou týdně, jde o závažný problém. Takový člověk pak trpí chronickým nedostatkem omega-3 mastných kyselin a zároveň má nadbytek omega-6 mastných kyselin.

  1. Co dělat, pokud to s vánočním menu přeci jen přeženeme?

Pokud dojde k přejedení nebo nadměrné konzumaci alkoholu či sladkostí, je nejlepší tělu ulevit tím, že mu dopřejeme klid a krátký půst. Pro vytrávení jsou případně vhodné jogurty nebo lehký zeleninový salát.

MUDr. Zuzana Kala Grofová

Už řadu let úspěšně vede svoji poradnu na redukci hmotnosti, dietologii a dietní vaření, a úspěšně pomáhá lidem najít cestu ke zdravému životnímu stylu. Ve své dnes již třicetileté praxi se věnuje vnitřnímu lékařství, geriatrii a klinické biochemii. Posledních dvacet let se specializuje především na klinickou výživu. Spolupracuje na projektech Index zdraví a Nutriční programy společnosti Walmark, které pomáhají najít a nastartovat účinnou a rozumnou cestu k zdravému životnímu stylu. Zaměřuje se v nich na 5 pilířů zdraví, kterými jsou výživa, pohyb, zlozvyky, psychická rovnováha a kondice.

Foto: www.pixabay.com

Separator image